Södra Råda Bigårdar

Södra Råda Bigårdar Biodling i Södra Råda med mål att få pollinering och en god honung.

Säljer min honung hemifrån och även på vissa marknader Försäljning enligt övenenskommelse Driver biodling som enskild firma och innehar F.skattesedel

14/07/2021

Tack till alla er som har tittat och kommenterat min sida Södra Råda Bigårdar. Jag kommer nu att försöka lägga ner den eftersom det är knepig och fb hela tiden vill ha betalt. Jag kommer fortsättningsvis att lägga upp bilder och kommentarer gällande mina bin och vad som händer i bigårdarna på min egen sida Lisbeth Boëthius. Vi ses på vanliga sidan på facebook. Ha det bra alla fb vänner.

26/06/2021

Nu ska jag ut och titta hur det ser ut hos mina bin. Om de behöver en skattlåda till. Jag tror det blir mycket honung i år fast bina har inte uppfört sig som tidigare. Jag vet inte vart mina snälla rara bin har tagit vägen i år är de ilskna och griniga otrevliga och som en skrev i en bi grupp de är omöjliga att ha att göra med så han ville inte ta reda på den svärm som drog från frugans bin. Jag har tagit reda på två. TVÅ och mina bin har inte svärmat sen 2013. Då bytte jag drottningar och efter det har inte en enda drottning gett sig iväg. Men i år!!! Inget annat år likt. Fast det ska bli spännande att se hur det är i den avläggare jag gjort och i de två svärmarna som jag har tagit hand om. Ha en bra midsommar dag alla honungsälskare. Själv får jag dra ner på honungen tyvärr. Men biodlare kan jag vara ändå.

Nu blommar det i hundrastgården när maskrosorna blommat över kanske drängen Inge kan ta röjsågen och slå av så att det g...
26/05/2021

Nu blommar det i hundrastgården när maskrosorna blommat över kanske drängen Inge kan ta röjsågen och slå av så att det går att klippa med gräsklippare sen. Förhoppningsvis ska staketet och grinden komma på plats så sen kan fjärilarna (hundarna) få flyga där sen. Men bina först fjärilarna sen.

20/05/2021

Satte på första skattlådan på samhällena igår. Nu får det lov att bli lite varmare så att maskrosorna kan besökas av mina bin

18/04/2021

I dag blev mjölktanken hämtad och betald. Det kommer att bli getmjölk i den. Roligt med små söta getter.

Jag försöker sälja min mjölktank. Fick dem värderad av en yrkesbiodlare i höstas han sa att den var värd 5 500 kr. Har l...
19/03/2021

Jag försöker sälja min mjölktank. Fick dem värderad av en yrkesbiodlare i höstas han sa att den var värd 5 500 kr. Har lagt ut den på en köp och sälj sida för biodlare. Men än är den inte såld. Sen har jag även lite andra saker som jag skall försöka prångla ut. Ett rostfritt kar med kran nertill. Ska tvätta det och fotografera. Sen är det ett antal ramar av måttet halvdadant som jag köpte innan jag förlyfte mig på jobbet när jag trodde att jag skulle ha 50 samhällen. Jag har även en vax/fruktpress som jag ska göra ren och försöka prångla ut till någon hugad spekulant. Men den är halvfull med vax som skall slmätas först. Så jag försöker få ihop lite pengar har en hel del utgifter den närmaste tiden. Kanske kommer jag också att utöka biodlingen. Om tiden räcker till.

16/02/2021

Bina vilar sig. De har varit ute och bajsflygit lite och endel har legat döda i snön till Talgoxarnas förtjusning. Men jag hoppas att de kommer åt sitt f***r som de har i kuporna så att jag har starka samhällen till våren och kanske kan utöka med några fler samhällen

22/11/2020

Roligt att se att så många gillar Södra Råda bigårdar. Just nu så är aktiviteten inte så hög även om jag de senaste dagarna har hört ett och annat bi som varit ute på spaning. Men nu börjar det bli kallare. Så fort jag får tid ska jag gå igenom mina lådor och rensa ut ramar som ska skickas på rengöring. Sen får det bli en vacker solskensdag då jag tar min fina lilla blåa bil och åker till Biredskapsfabriken i Säffle och lämnar mina ramar och köper Oxalsyra som bina skall ha när det blivit lite kallare och de satt sig i sitt vinterklot. Sen är det bara att vänta på våren. Kanske jag sätter lite krokus också om jag hinner innan snön kommer.

Facebook uppmanar mig att skriva något. Så jag får väl lov att lyda facebook. Jag trodde tidigare att det var ganska döt...
09/02/2020

Facebook uppmanar mig att skriva något. Så jag får väl lov att lyda facebook. Jag trodde tidigare att det var ganska dött i mina kupor. Funderade på hur jag skulle kunna köpa nya bin. Frågade faktist en person också. Men när det var en fin och solig dag häromveckan så kikade jag lite försiktigt och det var faktiskt liv i de flesta kupor. Finns det liv så finns det hopp. Så nu hoppas jag att det ska finnas bin tillräckligt för en ny biodlar säsong. Våren kan vara tuff för bina men jag hoppas att de överlever och att de sen skall få fart på yngelsättning och bli starka samhällen. Vitsipporna är många ger pollen och lite naktar. Maskrosorna är det första stora draget. Maskrosorna ska man vara väldigt rädd om ta inte bort dem. Sälgen är också väldigt viktig på våren De gula videkissarna är fulla med pollen som behövs för att föda upp ynglen till starka och fina bin som sen kan utföra sina olika arbetsuppgifter.

I dag ska bina få Oxalsyra. Nu har de garanterat inga yngel och har satt sig tillsammans i vinterklotet och det är ännu ...
21/11/2019

I dag ska bina få Oxalsyra. Nu har de garanterat inga yngel och har satt sig tillsammans i vinterklotet och det är ännu inte köldgrader ute. Så nu ska pigan skrida till verket med overall och stövlar och syrafasta handskar. Så skall jag pruta detta hemska på de små liven så att de ännu mindre liven de som inte syns, Varroa kvalstret DÖR och ramlar ner på botten av kupan. Där kan de inte göra någon skada när de ligger där nere och är DÖDA. Men bina LEVER: Fast de är inte ute och flyger på vintern. De sitter i sitt vinterklot äter sockerlösning och håller värmen.

01/11/2019

Det är lite knepigt att starta en sån här sida. Facebook vill så gärna ta betalt. De vill att det ska bli annonser som de kan kamma in pengar på. Men det var ju inte direkt vad jag hade tänkt mig.

27/10/2019

Bina har för en tid sedan fått myrsyra för att bekämpa Varroan. Ett samhälle har inte tagit allt f***r. Jag ska gå igenom ramar och vax och se vad som jag skall ta med till LP i Säffle. Sen är det bara Oxalsyra behandlingen som är kvar. Vintern väntar och jag får be till Gud att ala samhällena mår bra till våren och lever.

Adress

Gullspång
54791

Telefon

+46730468768

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Södra Råda Bigårdar postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Södra Råda Bigårdar:

Dela