Hvide Sande Isværk

Hvide Sande Isværk Kontaktoplysninger, kart og anvisninger, kontaktformular, åbningstider, tjenester, stjerner, fotos, videoer og meddelelser fra Hvide Sande Isværk, Auktionsgade 1, Hvide Sande.

Har du brug for lidt fakta - oplysninger vedrørende Isværket, kan du finde priser - historie med mere på vor nye hjemmes...
17/05/2025

Har du brug for lidt fakta - oplysninger vedrørende Isværket, kan du finde priser - historie med mere på vor nye hjemmeside.
Besøg

Hvide Sande Isværk producerer 2 slags is – skælis og røris. Det er muligt at få udleveret isen på både havnesiden og landsiden. 

07/03/2025

DAGENS GODE NYHED!
Isværkets ledelse er i forårshumør.
I disse tider hvor priser på det meste kun stiger har ledelsen besluttet at gå i modsat retning.
Fremover kan du købe 3 kg. is for kun Dkr. 20.00
Husk du slipper for irriterende kasse kø 😆

PS. Vi ved poserne kunne være af bedre kvalitet og arbejder på sagen.
Har du fjernet den hvide skammel for at få plads til egen køleboks, vil vi være rigtig glade, om du husker at sætte den tilbage på plads igen 😊

PC oprydning bragte igen gamle minder frem. Året er 1986 hvor 3 ungersvende var overbevist om de kunne få fabrikken til ...
27/09/2024

PC oprydning bragte igen gamle minder frem. Året er 1986 hvor 3 ungersvende var overbevist om de kunne få fabrikken til at fungere helt af sig selv. Det lykkedes rimeligt trods mange uforudsete udfordringer. Systemet bliver stadig den dag i dag løbende fejlrettet og optimeret.

08/08/2024

Grundet flere henvendelser!
Der er åbent for selvbetjening døgnet rundt, Poser a 3kg eller 350 kg til trailer. Pris henholdsvis dkr. 20 / Dkr. 440 betalt med mobilepay. 3 kg fra automat kan også betales med kort. Følg anvisninger på automatens skærm

02/05/2024

Skulle der være nogle af jer gode følgere der i gamle albums er i besiddelse af billeder fra det gamle isværk (før 1973)? Hvis så vil vi (Isværket) meget gerne have kopi til historie under fødsel. Nok specielt muligt hvis en i jeres familien tidligere har haft noget med det gamle isværk og den gode "smed Nielsen" at gøre. Alt har interesse. Vi har fået hvad lokalhistorisk arkiv er i besiddelse af, men det er desværre ikke meget. Findes der noget fra den tid man skar is på fjorden til fiskeriet vil det være fantastisk!😊

Så er testdagen overstået. Vi udleverede ca. 40 poser is, altså i omegnen af 120 kilo. Det forløb tilfredsstillende, men...
24/03/2024

Så er testdagen overstået. Vi udleverede ca. 40 poser is, altså i omegnen af 120 kilo. Det forløb tilfredsstillende, men gav også indblik i, om noget skal gøres bedre. Vi har hele tiden været bange for berøringsskærmens synlighed i sollys. Vi må nok erkende der er en udfordring der må kigges på. Derudover kan der være lidt problemer for kunden med at anbringe posen korrekt så den fanger isen. Det vil vi også se om vi kan gøre bedre. I det store hele en positiv oplevelse, og herfra tak til alle der testede maskinen for os. Vi modtager gerne konstruktive kommentarer hvis du føler noget skal være anderledes. Vedhæftet en stump video optaget fra overvågningsskærm. Indsat actions fra berøringsskærmHåber det er OK.
PS. Der kommer måske et lille indslag på TV MV i aften.
Se den her.
https://www.tvmidtvest.dk/ringkoebing-skjern/ny-maskine-paa-havnen-saa-er-der-is-til-drinks-paa-terrassen

Ny video redigeret af Mette🥰

Læs mere her

Så prøver vi🥹Maskinen har haft en meget svær fødsel, men vi tager chancen og håber det bedste. Efterfølgende kopi af pre...
21/03/2024

Så prøver vi🥹
Maskinen har haft en meget svær fødsel, men vi tager chancen og håber det bedste. Efterfølgende kopi af pressemeddelelse.

Hvide Sande Isværk kan udlevere “Hvide Sande Icecubes” til lokale og turister.
Efter støtte fra EU's Brexit-fondkan Hvide Sande Isværk nu producere og udlevere isterninger til lokale og turister undernavnet “Hvide Sande Icecubes”.

Hvide Sande Isværk vil den 24. marts 2024 tænde stikkontakten for sit automatiserede udleveringssystem, der giver folk mulighed for at købe "Hvide Sande Icecubes" i poser på tre kilo.

Det nye system vil være tilgængeligt for alle – både lokale og turister. Det er blevet endnu nemmere at få fat på en pose med tre kilo isterninger, for udover at det er en selvbetjeningsautomat, så sker betalingen ved kortbetaling og MobilePay.

Den samlede investering i projektet beløber sig til cirka 750.000 kroner, og med en betydelig støtte på cirka 650.000 danske kroner fra EU’s Brexit-fond har Hvide Sande Isværk været i stand til at gøre projektet til en realitet.

For at fejre åbningen af udleveringssystemet og "Hvide Sande Icecubes" vil der være et særligt åbningstilbud på åbningsdagen, hvor man kan købe en pose isterninger på tre kilo for kun 1 krone. Normalprisen vil være 25 kr.

Kontaktperson:

Mogens Frydendahl Pedersen
[email protected]
+45 40 10 10 13

18/12/2023

Jeg ved ikke om det er OK at dele mine følelser / tanker her, men da jeg bestyrer tråden tager jeg chancen. jeg har en måske uforståelig trang til at fortælle lidt lokalhistorisk begivenhed, så dette er en lille føler, hvor meget mere kunne berettes om isværket
Lidt historie.
50 år med is
Oprindelig blev firmaet stiftet i 1944 – altså ca. to år før jeg blev født.
Det var dengang i samarbejde med Ringkøbing Isværk, som udover levering til fiskeriet også leverede til DSB. Aktiekapital 150.000, fordelt ligeligt mellem Ringkøbing og Hvide Sande. Ringkøbing isværk blev likvideret i marts 1973 efter hvide Sande havde overtaget deres aktiepost.
Samarbejde stoppede i marts 1972 hvor daværende direktør bogtrykker Louis Rasmussen trådte tilbage og ønskede der skulle nye folk til. Det blev en ny bestyrelse bestående af auktionsmester Værnø (formand og direktør), Søren Chr. Sørensen, Børge Jensen, Henry Adsersen og Niels Kjær.
Denne sammensætning af gode personer kom til at stå for etablering af et nyt isværk til servicering af et fiskeri i fremgang fra Hvide Sande. Historisk set kunne jeg fortælle rigtig mange detaljer om værkets fødsel, men det vil her blive alt for omfattende, hvorfor det må blive på et andet tidspunkt. Det er faktisk en historie jeg har meget lyst til at nedskrive, men af mangel på tid, er det desværre endnu ikke blevet til noget.
Jeg kom hertil på opfordring af en god ven og sejllerkammerat (Henrik Værnø) i februar 1973 med en viden om isværker på sådan cirka - 0% -. Officiel ansat pr. 1 marts af daværende formand og direktør Værnø. Ham mødte jeg første gang ved aftalt ansættelsessamtale i hjemmet på Vinkelvej. Han dukkede op til mødet direkte fra sin middagssøvn iført undertrøje og underbukser og ikke andet.
Ansættelsessamtale.
Nå du er Ole Borum. Du er jo hverken langhåret eller ubarberet, så du kan betragte dig som ansat! Altså hvis du kan acceptere at værket ikke har råd til at betale særlig stor løn. Vi har tænkt 4000 pr måned – er det ok?
Nu havde jeg så altså rejst den lange vej fra Panama til Hvide Sande, så det var til en start OK selvfølgelig med håb om der blev plads til lidt økonomisk forbedring med tiden. Det var så det!
Jeg mener nu også en af mine afgørende kvaliteter var at jeg var ungkarl. Det gjorde det noget lettere at finde bolig til den nyansatte i en by hvor ledig boligkapacitet var forbeholdt tyske turister. (Ikke meget har forandret sig desangående)
Der gik dog ikke længe inden tingene på det personlige plan ændrede sig hvorfor de to værelser hos Methea Smed på Fyrvej blev for trange, især da vores førstefødte Tina snart ville melde sin ankomst. Et gammelt hus på Færgemandsvej (Frandsens røgeri) blev erhvervet og forsøgt ombygget til menneskebolig. Det lykkedes nogenlunde. Vi bor der endnu og vore to dejlige piger har ikke klaget meget over barndomshjemmet.
De har heller ikke klaget specielt meget over deres far der i det meste af deres barndom mere eller mindre boede på en fabrik der hele tiden krævede utrolig opmærksomhed 24 timer i døgnet ugens 7 dage. I voksenlivet har der dog lydt et par spørgsmål om det nu også var korrekt at en fabrik skulle have mere opmærksomhed end familien. Dertil har jeg kun et at sige. UNDSKYLD – og tak for jeres overbærenhed og forhåbentlig tilgivelse.
Ved hjælp af skiftende bestyrelses opbakning blev fabrikken udviklet til det den er i dag, og dermed opstod der for mig efterhånden en følelse af at det er min fabrik, velvidende det selvfølgelig ikke forholder sig sådan. Det har gennem årene udviklet sig til et såkaldt had -kærlighedsforhold, et forhold der har gjort det svært for mig at sige farvel og overlade det til andre. Jeg har fået lov i efterhånden en del år at trappe ned efter eget ønske men stadig deltage i beslutninger og driften helt på egne præmisser. Det er jeg glad og taknemmelig for.
Jeg vil ikke nævne nogen, men at have overordnede i ledelsen med det fremsyn og villighed til tilpasning til nye muligheder kan kun være til stor til glæde for enhver som ansat. Ikke mindst mig. Et samarbejde der har bygget på gensidig respekt, tillid og samtidig gode venskaber, er virkelig en gave som jeg har sat, og stadig sætter stor pris på. Fremtiden ser desværre ikke særlig lys ud for hele erhvervet, og jeg må sige det vil gøre rigtig ondt, hvis jeg også kommer med til at nedlægge værket.
Jeg vil gerne takke alle der har været med til at give mig lov at få alle de år i et job jeg har elsket på godt og ondt. Heldigvis huskes bedst de gode ting, og en mere detaljeret historie herom kunne let komme til at fylde mange a4 sider.
Til sidst men ikke mindst vil jeg sige tusind tak til min familie – Bitte – Tina og Mettes opbakning og forståelse (for det meste) og accept af de ofte blev sat i anden række specielt når det brændte på eller der skulle udvikles nye systemer på værket. For den tid før mobilen hvor Bitte ofte var min telefonpasser og i alle henseende min hjælper.
Egentlig har fabrikken også i løbet af sommeren 23 eksisteret og uden væsentlige pauser leveret is til vore kunder i 50 år. Altså opfyldt den mission som den blev sat i verden til. Det kan jeg / vi kun glæde os over.
Tak alle!

03/10/2023

Sådan sikres kvaliteten på de små fisk 😊

Så igen en notits fra "Gamle dage". Det var fra dengang 1973 alting bare "drønede derudad". Ja vi forsøgte at forsyne vo...
13/08/2023

Så igen en notits fra "Gamle dage". Det var fra dengang 1973 alting bare "drønede derudad". Ja vi forsøgte at forsyne vore kunder efter bedste evne,trods værkets yderst problematiske opstart. Absolut ingen havde nogen anelse om hvordan det skulle virke / startes op!😟 Desuden var der absolut intet der fungerede som forventet. Der gik årtier med forsøg og rettelser før det fungerede efter hensigten. Nu er vi så desværre der hvor vi med spænding og en vis portion vemod ser frem til hvem der ønsker bruge pladsen til turistrelateret formål.🤨 Restaurant - tøjbutik - ferieboliger - eller? 😢😢

Dejlig at der endnu tilføres fisk til byen til gavn for os alle og ikke mindst for isværket. Kan i huske dengang alle de...
31/07/2023

Dejlig at der endnu tilføres fisk til byen til gavn for os alle og ikke mindst for isværket. Kan i huske dengang alle de mindre både kom ind lastet så kun spidsen af stævnen og styrehuset var over vandet 😏. Desværre frygter jeg for vi heller ikke mere kan opleve dette syn indenfor overskuelig fremtid.🥲

Udvikling i salg fra start "det ny isværk 1973" til 2021. Samtidig et godt, omend deprimerende, billede af fiskeriets ud...
04/11/2022

Udvikling i salg fra start "det ny isværk 1973" til 2021. Samtidig et godt, omend deprimerende, billede af fiskeriets udvikling. Man kan ikke lade være med at tænke på hvad Danmark skal leve af efterhånden som danske erhverv slagtes 😔. 2022 bliver yderligere nedtur😫

Adresse

Auktionsgade 1
Hvide Sande
6960

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Hvide Sande Isværk sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del